هیات انتخاب به فیلم سینمایی 'بغض' ظلم كرد
نوشته شده توسط : blpwjob

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، 'سیدغلامرضا موسوی' شامگاه جمعه در نشست نقد و بررسی فیلم 'بغض' در سالن سینمای اهالی رسانه جشنواره فیلم فجر در مركز همایش های برج میلاد از اینكه این فیلم در بخش مسابقه ایران جشنواره سی ام حضور ندارد، انتقاد كرد.

وی افزود: با اینكه در میان آثاری كه كارگردانان جوان برای نخستین بار عرضه كرده اند، آثار خوب و در خور توجهی ارایه شد، ما در برابر انتخاب هایی كه هیات انتخاب برای آثار حاضر در بخش مسابقه جشنواره فجر داشتند، سكوت كردیم.

موسوی ادامه داد: هرچند برایم مهم نبود كه این فیلم درجشنواره باشد اما حق كسانی كه زحمت كشیده بودند تا 'بغض' ساخته شود، این بود كه اثرشان دیده شود.

تهیه كننده بغض تاكید كرد: كمیته انتخاب باید پاسخگوی عدم انتخاب برخی آثار برای حضور در بخش مسابقه سینمای ایران جشنواره فجر باشد زیرا با عدم انتخاب 'بغض' در حق این فیلم ظلم كرده است.

وی افزود: دست اندركاران تولید این فیلم با زحمت فوق العاده 'بغض ' را در 30 جلسه در تركیه تصویربرداری كردند و نتیجه كار مانند بسیاری دیگر از كارهای اول جشنواره قابل دفاع بود.

موسوی تاكید كرد: اكنون كه بسیاری از فیلم های حاضر در جشنواره فجر به نمایش درآمده اند، بهترین زمان است كه كمیته انتخاب توضیحات خود را درباره نحوه انتخاب آثار بیان كند زیرا به نظر می رسد شیوه ای اعمال شده است كه آثار برخی افراد در جشنواره حضور داشته باشد و به نوعی سهمیه بندی ایجاد شده است.

وی افزود: هیات انتخاب باید نشان دهد كه اهل مماشات نیست و چطور شده كه برخی آثار ضعیف برای حضور در بخش مسابقه سینمای ایران به این جشنواره راه یافته اند.

** شرط صدور پروانه ساخت، تولید آن در خارج از كشور بود.

'رضا درمیشیان' كارگردان 'بغض' كه این فیلم را به عنوان نخستین تجربه خود در سمت كارگردانی به جشنواره فیلم فجر ارایه كرده است در سخنانی درباره روند ساخت آن گفت: پروانه ساخت این فیلم در سال 88 ساخته شد اما ساخت آن به طول انجامید و به همین سبب یك سال بعد از آن پروانه مجدد فیلم را به شرط ساخت فیلم در خارج از كشور از وزارت ارشاد دریافت كردیم.

وی افزود: حتی پیشنهاد شد كه داستان فیلم در دوران قبل از انقلاب رخ دهد و دختر و پسر فیلم از مغازه عموی پسر كه از ماموران ساواك است، دزدی كنند اما چون من متولد سال 1360 هستم و هیچ آشنایی ذهنی با دوران قبل از انقلاب ندارم آن را نپذیرفتم و ترجیح دادم كه به موضوع مهاجرت بپردازم.

این كارگردان تازه كار سینمای ایران درباره نحوه تولید این فیلم نیز گفت: تصویربرداری فیلم با استفاده از دو دوربین انجام شد.

**'بغض' پایان امیدواركننده ای دارد

'محمد باغبانی' عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی كه در این نشست حضور یافته بود درباره ارزیابی خود از این فیلم گفت: فیلم سینمایی 'بغض' از جمله آثاری است كه با وجود مضمون تلخ و ناامیدانه، فیلم خوبی است و پایان امیدواركننده ای دارد.

وی سكانس پایانی فیلم را یكی از نقاط قوت این اثر سینمایی دانست و گفت: با وجود تصور برخی تماشاگران، سكانس پایانی فیلم 'فلش بك' ( بازگشت به گذشته) نیست بلكه شخصیت اصلی مرد این فیلم با بازی 'بابك حمیدیان' تصورات خود را برای رفع اتهام از كسی كه دوستش دارد در تصور خود احساس می كند.

باغبانی در ادامه با قدردانی از مسوولان وزارت ارشاد برای اینكه برای صدور پروانه ساخت فیلم شرط گذاشتند كه در خارج از كشور ساخته شود، اظهار داشت: ایده ساخت آن در تركیه می توانست بهترین پیشنهاد برای این فیلم باشد زیرا اگر این داستان در تهران رخ می داد، نتیجه دلخواه را نداشت.

وی جای این فیلم را در بخش مسابقه خالی دانست و درباره فیلمبرداری 'بغض' نیز گفت: استفاده از شیوه دوربین روی دست برای القای بحران ها و شرایط نامتعادل بسیار مناسب است كه در این فیلم بجا استفاده شد.

** بازی در 'بغض' سخت بود

'باران كوثری' بازیگر نقش ژاله در این فیلم سینمایی نیز ایفای این نقش را بسیار سخت توصیف كرد و گفت: كارگردان اصرار داشت كه حضور دوربین را احساس نكنیم و راحت بازی كنیم و به همین سبب كار تمرین بازی ها از یكسال قبل از فیلمبرداری شروع شد.

وی همكاری با 'تورج اصلانی' فیلمبردار این فیلم را نقطه عطفی در كارنامه فعالیت هنری خود دانست و گفت: همراهی بسیاری از جمله بابك حمیدیان، حبیب رضایی، رضا درمیشیان و تورج اصلانی سبب شد تا بازی ها خوب از كار درآید.

'تورج اصلانی' فیلمبردار این اثر سینمایی نیز در سخنانی علت استفاده از شیوه دوربین روی دست در ساخت این اثر داستان فیلمنامه آن دانست و گفت كه فیلمنامه تداعی كننده فضایی نامتعادل و روح پریشان شخصیت این فیلم بود و نیاز بود كه با استفاده از دوربین روی دست این نامتعادل بودن به بیننده القا شود.

'هایده صفی یاری' تدوینگر 'بغض' نیز همكاری با درمیشیان را تجربه ای جدید در كارنامه فعالیت حرفه ای خود دانست و گفت: تدوین فیلم تحت تاثیر قدرت فیلم بود و با اینكه كارگردان تازه كار بود اما به كار تسلط داشت و می دانست كه چه می خواهد و به همین سبب بازی ها، فیلمبردای و صداگذاری فیلم نیز خوب از كار در آمد.

'مهران احمدی' یكی دیگر از بازیگران 'بغض' نیز در پاسخ به سئوالی درباره نحوه بازیگری اش در این فیلم گفت: من به تكنیك در بازیگری اعتقاد ندارم و معتقدم كه وقتی دوربین به حركت در می آید باید بازیگر خود را در برابر آن رها كرده و راحت بازی كند.

1592 /فراهنگ 2025





:: برچسب‌ها: خانه , ژاپن , جزیره ,
:: بازدید از این مطلب : 424
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 22 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: